У школах вчитимуть по-новому
Добавив: hlyboka
Коментарів: 0
Добавлено: 15-02-2018, 09:44
Переглядів: 242

На початку навчального дня першоклас­ники сідають колом. Хвилин 10 невимуше­но спілкуються, грають в ігри, співають піс­ні, обговорюють, чим займатимуться далі. Більшість їхніх уроків — інтегровані. Тобто кілька годин щодня учні не мають чіткого поділу на предмети, а всебічно розгляда­ють якусь певну тему, занурюються в неї, заодно навчаючись читати, рахувати, ма­лювати, мислити, робити творчі проекти.

Парти в класі стоять не рядами, а об’єд­нані по 4 або 6, бо більшість завдань вико­нують в групах. На уроках діти слухають музику та звуки природи, дивляться відео, читають книжки за власним вибором, вико­нують фізичні вправи, сидять на килимку, на перерві грають у рухливі ігри надворі.

Це не Фінляндія й не США, це навіть не альтернативна й не приватна школа. У бю­джеті на 2018 рік закладено мільярд гри­вень на створення нового освітнього про­стору. Ці гроші мають бути використані на обладнання для всіх перших класів в Укра­їні, адже вони навчатимуться відповідно до реформи «Нова українська школа» вже з вересня 2018.

Що зміниться  для учнів?

Ставку роблять на послаблення суво­рості та дисципліни. Тепер шестирічний учень не повинен сидіти весь урок за партою та дивитися на дошку чи вчителя. Дітей навчатимуть не тільки звичних пред­метів, а й допомагатимуть вирішувати життєві проблеми.

Уроків стане менше. Залишаться лише мова, математика, іноземна мова, фіз­культура та мистецтво. Решту діти будуть вивчати на інтегрованому курсі „Я дослід­жую світ”. Він охопить 7 освітніх галузей. Багато часу приділятимуть руху, прогулян­кам та іншим активним заняттям. Цікавим методом буде і „Ранкова зустріч”. Учні і вчитель можуть сидіти в колі, вітатися одне з одним, кажучи, наприклад: „Добро­го ранку, Андрійку. Рада тебе бачити”. Це має створити додатковий контакт в колек­тиві та позитивний настрій на день.

Домашніх завдань не буде. У дітей з’явиться більше часу на творчість та ру­хову активність. Оцінок не ставитимуть. Жодних „сонечок”, п’ятибальних чи два­надцятибальних систем. Також відмінять дзвінки на урок і з уроку.

У класах має бути не більше 30 учнів. Парти розставлять не у звичні три ряди, а колом чи буквою „П”. Таким чином хочуть створити для дітей максимально ком­фортну та дружню атмосферу. Мета не лякати маленьких школяриків суворою дис­ципліною.

18-річні випускники

Навчання триватиме 12 років, а рефор­ма змінить саму структуру середньої школи. Буде три рівні середньої освіти: початкова (4 роки), базова середня (5 років) та професій­на середня (3 роки).

Починатимуть учитися, діти як правило, з шести років. Хоча діти з особливими потре­бами зможуть приходити до школи й з іншого віку.

Початкова освіта поділятиметься на два цикли: 1-2 класи – адаптаційно-ігровий, без оцінок та з іграми; 3-4 класи – основний цикл, з навчанням по предметах, частину з яких оцінюватимуть.

Середню освіту пропонують поділити на базову (5-9 клас) і профільну (10-12 клас). При цьому профільна освіта – це вже окремі навчальні заклади.

Що зміниться для вчителів?

Щоб навчати по-новому, вчитель повинен отримати свободу дій — обирати навчальні матеріали, імпровізувати та експеримен­тувати. Цю свободу дає новий закон „Про освіту”. Міністерство освіти і науки пропо­нуватиме типові навчальні програми, проте будь-який учитель чи авторська група зможуть їх доповнювати або створювати свої. Учитель обмежений лише Державним стандартом, у якому окреслено що мають знати та вміти учні, закінчивши певний етап навчан­ня. Натомість, як дійти до цих результатів, учитель визначати­ме сам.

Учитель, який отримав сво­боду навчати, має отримати й свободу навчатися. І ця свобода теж передбачена реформою. Половину обов’язкових годин підвищення кваліфікації він змо­же проходити не в Інститутах післядипломної педагогічної освіти, а там, де обере сам. Є лише дві вимоги: за п’ять років підвищення кваліфікації має скласти 150 годин, і навчання має відбуватись щорічно.

А щоб вмотивувати вчителів ще й фінансово, Міністерство запровадить сертифікацію. Це добровільна перевірка, проходження якої на­дасть учителям 20% надбавку до посадового окладу та звільнить від атестації.

Що зміниться для  адміністрації шкіл?

Закон „Про освіту” передбачає кадрову ав­тономію. Директор школи зможе самостійно призначати своїх заступників, приймати на роботу та звільняти педагогічних працівників. Окрім того, керівники шкіл (як і вчителі) при­йматимуться на роботу за строковим контрак­том. Директор обирається за конкурсом. Одна людина зможе бути на цій посаді не більше двох термінів по 6 років. Якщо призначається на посаду вперше — перший термін склада­тиме 2 роки. Опісля ця людина зможе обійма­ти інші посади в цій школі або ж брати участь у конкурсі директорів в іншій школі.

Що зміниться для батьків?

Один з принципів Нової української школи — партнерство, у тому числі між школою та батьками. Батьки зможуть створювати свої органи громадського самоврядування, отже — впливати на освітній і виховний процеси.

Усі навчальні заклади, які отримують пу­блічні кошти (наприклад, бюджетні кошти чи благодійні внески), зобов’язані оприлюд­нювати свій кошторис та інформацію про виплати. І батьки тепер можуть здійснювати свої перерахування благодійних внесків ціле­спрямовано на школу, а не збирати готівкові кошти, які дуже складно обліковувати.

Навіщо школі реформа?

Такою реформою, кажуть в Міносвіти, хо­чуть підтримати природній потяг до знань. Не залякати дитину, яка після ігор в садочку потрапляє у строгий світ школи. Школа має бути безпечною для дітей. Учні повинні від­чувати довіру та взаємоповагу до вчителя. Неприпустимим є насилля та цькування тих, хто вчиться гірше. Ставку роблять на гармо­нійний розвиток дитини, а тому навчання буде відбуватися частково у формі гри. Вчи­тель приділятиме більше уваги самостій­ності дітей та їх незалежному мисленню.

Реальність, з якою зустрілися у Коровії

Цього року в Україні 100 шкіл взяли участь в експерименті нового держстандар­ту початкової освіти. У кожній області на державному рівні до пілотного проекту до­лучились по 4 школи. Коровійська ЗОШ І-ІІІ ст. нашого району теж пілотує проект „Нова українська школа”.

Як минули кілька місяців навчання по-но­вому розповіла директор закладу Ольга Флюндра-Лупуляк:

— Звісно, з цікавістю спостерігають батьки за динамікою розвитку своїх дітей, з повною відповідальністю опановують нові підходи, форми роботи вчителі, з ве­личезним інтересом вивчаємо та відвіду­ємо уроки початкових класів пілоту ми, адміністрація школи, та головне — із за­хопленням та бажанням біжать наші пер­шокласнички у комфортні затишні класи на уроки-відкриття. А навчають тут багато чому: наразі учні напевне знають, чому ходять до школи, що значить товаришува­ти, мала та велика Батьківщина, яка при­рода оточує їх, як розпізнати пори року, рослин та тварин. А ще молодші школя­рики переконалися, що у їхньому рідному класі панує демократія, цінується дружба, співпраця, бажання допомогти, команд­но-групова робота, коли кожен має право на свої думки та припущення, і хоча вони не завжди правильні, проте активність і бажання розвиватись це важливо. По­всякденне навчання стає щодень новим, цікавим та успішним.

Проте, варто наголосити на важливих аспектах у форматі пілотного впроваджен­ня проекту нового державного стандарту початкової освіти, які цікавлять та водно­час бентежать усіх учасників освітнього процесу. У чому суттєва різниця навчання за пілотним проектом? Змінено не лише зміст навчальних програм, а й формат навчання. Для дітей 6-річного віку непри­родньо сидіти за партою, дивлячись в потилицю товаришу. Цьогорічні молодші школярі мають змогу на уроці рухатись, працювати в колі, за мольбертом, поси­діти на килимку. Сенс оновлення програм ґрунтується на тому, щоб отримані знання були максимально використані в майбут­ньому практичному житті.

Як зазначила Ольга Георгіївна: „Учні швидше адаптувались до школи, адже їхнє спілкування на уроках та заняттях невимушене. Учитель став помічником, а не тим, хто наказує і оцінює. Змінились форми і методи роботи. Учням здається, що з ними граються, а насправді їх так на­вчають. Позитивними є і щоденні перерви на повітрі”

Хто змінить школу? Вмотивований вчитель, активна відповідальна громада, батьки — всі, кому небайдужа доля дітей та майбутнє села, краю, України...

Лариса ДУЩАК, "НОВИЙ ДЕНЬ".

P.S. За допомогу у підготовці матері­алу вдячна завідувачу районним мето­дичним центром управління освіти Гли­боцької РДА Олесі Сидорівні Намаці.


Web: http://nanewday.cv.ua/

Інформація
Відвідувачі, Ви так само можете залишити коментарі до даної публікації
Схожі новини:

Контакти

Глибоцька газета "Новий день"
та румуномовне видання
"Monitorul de Hliboca"


Тел. (03734) 2-44-40, 2-21-94.

Адреса: 60400, смт.Глибока, вул.Борців за волю України, 5.

E-mail: newday@email.ua

Web: http://nanewday.cv.ua/

Передплатні індекси:
61542 - укр., 61543 - рум.

Особистий кабінет